Halaman

halwa telinga

Jumaat, 25 Oktober 2013

salam jumaat...

salam pagi jumaaat,
seperti yang saya janjikan sebelum nie,saya nak cerita tentang bihun.Bihun @mihun merupakan salah satu jenis makanan dari  TIONGKOK. bihun nie seperti kita tahu bentuknya adalah mi namun lebih nipis.dalam bahasa inggeris disebut rice vermicelli @rice noodles @ rice sticks.

Bihun berasal dari bahasa tionghoa iaitu 'bi' @ertinya beras dan 'hun' ertinya tepung.Bahan asas  bihun sendiri dari tepung beras.Makanan tersebut sangat terkenal dari neegara China dan Asia Selatan seperti India.

Di malaysia sendiri ad pelbagai jenis bihun.Antaranya bihun cap Eka, cap Cabai, cap Kapal Layar dan cap Sufi. anda mesti tertanya-tanya bihun apa yang sedap untuk di goreng @ buat bihun sup.Bihun yang sedap adalah Eka.kalau anda tidak percaya anda boleh cuba sendiri.Bagaimana mudahnya nak goreng bihun ini.
Bihun ini tak anda putus -putus apabila di goreng @ di rebus.Tak cuba tak tahu????



saya di sini cuma berkongsi tentang bihun ja.Tunggu coretan akan datang saya nak kongsi tentang impian saya di masa hadapan selepas saya habis belajar.Sekarang saya masih praktikal & menunggu untuk habiskan pelajaran saya. disini saya ingin memberi saranan bahawa jangan kerana anda seorang  siswazah anda takut untuk berniaga kecil-kecil.Sebenarnya, sebagai fresh mahasiswa yang masih tidak punyai kerja anda boleh lakukan minat anda sebelum bekerja.

SAYA KONGSIKAN TENTANG PERNIAGAAN SUNNAH NABI & PERNIAGAAN JUGA DI TUNTUN DALAM ISLAM...peringatan buat diri sendiri & orang lain.

  • Berniaga itu adalah Fardhu Kifayah
  • Berniaga itu adalah sistem muamalat iaitu sistem memberi
  • Setiap perkara berniaga wajib berlandaskan dan rujuk dengan hukum syarak.
  • Islam pandang tinggi pada peniaga dan usahawan.
  •  Rasulullah s.a.w berniaga dan sebelum usia baginda mencecah 25 tahun baginda telah pun bergelar jutawan. 
INI MERUPAKAN FIRMAN  untuk renungan bersama.
  • Dalil Al Quran tentang perniagaan ,Firman Allah "Wahai orang2 yang beriman,janganlah kamu makan(gunakan) harta2 kamu sesama kamu dengan jalan yang salah(tipu dan sebagainya) kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka diantara kamu,dan janganlah kamu berbunuh bunuhan sesama sendiri.Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu."(An Nisa : 29)
  • Sabda Rasulullah s.a.w "9/10 rezeki adalah datangnya daripada perniagaan".(Riwayat Tarmizi)
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan